maanantai 5. maaliskuuta 2018

Mihin tarvitaan BE-kortti ja miten se suoritetaan

Kirjoitin vuosia sitten yhden luetuimmista blogiteksteistäni otsikolla Millaista yhdistelmää saa vetää ilman pikku-E:tä. Yllättävän paljon vaivaa ja virheajattelua tuo yksi kirjain tuntuukin aiheuttavan hevosihmisten keskuudessa. Kuten silloin kirjoitin, useimmilla menee tässä yhteydessä sekaisin kaksi asiaa. Ne ovat ajo-oikeus sekä todellinen kytkentämassa. Ajo-oikeus lasketaan siten, että jos auton ja trailerin laskennalliset kokonaismassat ylittävät yli 3500kg, tarvitset BE-kortin. Kokonaismassalla tarkoitetaan auton tai trailerin painoa täydessä laskennallisessa lastissa. Sillä, mitä lastisi todellisuudessa painaa, ei ole mitään merkitystä tässä. Älä siis laske hevosten ja ihmisten painoja vaan tuijota rekisteriotetta.

Esimerkki: autosi omamassa on 1570kg ja kokonaismassa 2190kg. Haluat laittaa sen perään 1,5 hevosen trailerin, jonka omamassa on 700kg ja kokonaismassa 1500kg. Hevosesi painaa 500kg. Tähän yhdistelmään tarvitset pikku-E:n, koska kokonaismassat ovat yhteensä 3690kg.

Sitten kun sinulla on BE-kortti, tämä yhdistelmä on laillinen. Sinua ei pelasta yllämainitussa tapauksessa kevyempi poni tai edes tyhjä traileri. Sinä et saa tuolla kalustolla vetää edes tyhjää traileria ilman BE-korttia, koska kokonaismassat ylittävät 3500kg.

Ajokorttilupa


BE-kortin suorittaminen alkaa lupahakemuksen täyttämisellä. Ajokorttilupa maksaa 40 euroa (syyskuu 2017). Koska olin uusinut passini vain pari vuotta aikaisemmin, poliisilla oli hallussaan valokuva, jota pystyttiin käyttämään myös tulevaan uuteen ajokorttiini. Muussa tapauksessa minun olisi pitänyt toimittaa uusi kuva, mutta sen olisi voinut toimittaa lupahakemuksen jättämisen jälkeen. Espoossa myös lupahakemuksen jättämiseen piti varata ajanvarausjärjestelmästä asiointiaika.

Reipas suorittaja varaa kaikki ajat kerralla, eli lupahakemusta jättäessäni olisin voinut varata sekä teoria- että käsittelykokeen ajat yhdellä kertaa.

Lue lisää kortista täältä: https://www.ajovarma.fi/be-yhdistelman-ajokortti

Teoriakoe


Netistä löytyy materiaalia luettavaksi ja alle kympillä voi ostaa testipatteriston. Varsinaisessa kokeessa kysymyksiä on 10 kpl. Aikaa on ruhtinaallisesti 30 minuuttia. Teoriakokeen hinta oli 31 euroa (syyskuu 2017). Harjoittelua varten ostin netistä käyttöoikeuden harjoittelumateriaaleihin kolmeksi päiväksi. En usko, että olisin osannut päätellä vastauksia ilman opiskelua.

Teoriakoe on voimassa jopa vuoden, joten teorian voi käydä tekemäss pois alta, vaikka ei olisi menossa itse kokeeseen aivan lähiaikoina.

Käsittelykoe ja ajokoe


Viimeistään hyväksytyn teoriakokeen jälkeen varataan aika käsittely- ja ajokokeeseen. Tämä koe maksoi  99 euroa (lokakuu 2017). Osuus suoritetaan omalla kalustolla ilman apuvälineitä, kuten peruutuskameroita tai traileriapuja. Automaattivaiheisella autolla ajettaessa on syytä huomioida, että kokeella saavutettava ajo-oikeus koskee sitten vain automaattivaihteisella autolla ajettavaa yhdistelmää.

Tässä vaiheessa sinulla siis on oltava käytössäsi yhdistelmä, jonka kokonaismassat ylittävät 3500kg ja jossa trailerin omamassa on vähintään 800kg. Tarvitset siis ison trailerin eikä tähän kelpaa se yllämainitun esimerkin 700kg:n traileri, vaikka se noilla massoilla onkin BE-ajo-oikeuden vaativa yhdistelmä. Itse varmistin etukäteen, että saisin käyttää tähän meidän manuaalivaihteista Toyotaa, jonka suurin sallittu vetomassa on vain 1300kg. Perässä keikkui kaverin lähes tonnin painava Humbaur. Yhtään hevosta sinne ei olisi tietenkään voinut laittaa kyytiin, mutta vaadittavat painot ylittyivät.

Tässä muuten olen kuullut, että joillain on hyväksytty kevyempikin traileri, jos sinne on vain laitettu riittävästi painoa perään. Omakaan traileriehdotukseni ei ollut selvästikään mikään läpihuutojuttu, vaan lain kirjainta katsottiin ihan kirjoista toimistossa. Myönnän, että jännitin inssimiehen tuomioon saakka sitä, saanko ajaa kokeen vai en. Sain kysymykseeni useampia vastauksia ja useat vastauksen antaneet tiesivät mielestään ehdottoman varmasti, miten asia on.

Et muuten tarvitse toista ihmistä ajamaan sinua tähän kokeeseen, vaan tämä on ainoa tilanne, jossa saat ajaa tällaista yhdistelmää ilman BE-korttia. Tämä muuten on yksi ihan mahdollinen teoriakokeen kysymys ja se tuli esille testipatteristossa, jota käytin.

Kävittelykokeessa sinun tulee peruuttaa traileri 90 astetta kulman ohi, irrotettava traileri oikea-oppisesti, varmistettava sen pysyminen paikallaan, ajettava pois kulman taakse, peruutettava takaisin yhdistelmän luokse, kytkettävä yhdistelmä ja varmistettava, että kytkentä on turvallinen, valot toimivat ja kaikki on muutenkin kunnossa. On selvää, että tässä ei voi liikaa tarkastaa. Kannattaa ajatella ääneen: jarru on pois, traikun valot toimii, ovet on kiinni, pyöräkiilat on pois jne.

Peruuttamisen lisäksi kannattaa ehdottomasti treenata myös irrottamisen jälkeistä trailerin luokse takaisin peruuttamista.  Käsittelykoe on suoritettava 15 minuutissa ja tähän samaan pitää laskea mukaan myös tuo uudelleenkytkentään käytettävä aika.

Koko suoritukseen varataan aikaa 60 minuuttia, sillä käsittelykokeen jälkeen suoritetaan ajokoe, joka sisältää niin maantie- kuin taajama-ajoakin. Muista huomioida liikennemerkit, nopeusrajoitukset ja kevyt liikenne! Luulen kyllä, että harva tässä kaahailee. Useimmat ovat liiankin varovaisia. Itse ainakin olin, mistä sain noottia, mutta perustelin sitä sillä, että hevosen kanssa ei saa tehdä äkkijarrutuksia eikä nykiviä kiihdytyksiä.

Harjoittelu


Vaikka kisapaikoilta yleensä löytyy se kiintiömies kiintiöhenkilö, joka kisakuskien trailereita peruuttelee, kannattaa jokaisen trailerin kanssa liikkuvan opetella peruuttamaan, vaikka BE-kortin olisikin saanut 90-luvulla ihan puhtaalla rahalla ilman käsittelykoetta. Monelle on alussa hirvittävän vaikea ajatus pitää ratti liikkuvana ja tehdä pieniä käännösliikkeitä, mikä estää traileria menemästä linkkuun. Hassua kyllä, pienten ja isojen trailereiden peruuttamista ei voi mielestäni verrata, sillä pienet kärryt kääntyvät paljon nopeammin ja ovat vaikeampia hallittavia kuin isot. Isot eivät myöskään katoa peileistä niin kuin kapeat. Kaverini vinkki peruutella kahdeksikkoa oli hyvä, koska se pakotti rauhoittumaan peruutuksen äärellä. Netissä on myös tarjolla kaikenlaisia tutoriaaleja, mutta peruuttamaan oppii kuitenkin lopulta vain peruuttamalla. Osa autokouluista tarjoaa apua ja joku tuttu varmaan löytyy jeesaamaan.

Avun tarve harjoitteluvaiheessa onkin sitten yksilökohtainen juttu. Jos tekee kaikkea aina avustettuna, ei ehkä saa hommaan omaa tuntumaa ja yksin suorittaminen tuntuukin sitten tosi vaikealta. Itse en tykkää ratsastamisestakaan niin, että saan ohjeita jatkuvalla syötöllä enkä ehdi ajatella mitään. Haluan oppia tuntemaan itse, mitkä vaikutukset toiminnallani on.


"Ai mahoton ku se on mukavata".



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Aihetta sivuten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...