tiistai 23. tammikuuta 2018

Kyllä minä ymmärrän, mutta...

Kun tarvitsen jotain hevostavaraa, ajan mielelläni kauppaan ostamaan sen. Petyn kovasti, jos haluamaani tuotetta ei ole saatavilla. Minua ei lohduta yhtään se, jos minulle sanotaan, että tuote voidaan tilata ja että se saapuu muutaman viikon sisällä. Olisin tarvinnut ja halunnut sen nyt; sitä varten olin ajanut paikan päälle.

Hevostarvikeliikkeista pienimmät ovat valtavan epäkiitollisessa tehtävässä. Ymmärrän, että on riski pitää suurta varastoa. Ymmärrän, että liike haluaa siitä huolimatta palvella. Ymmärrän, että yrittäjän pitää ansaita elantonsa ja ymmärrän, että työ halutaan pitää Suomessa. Ymmärrän, että työvoima maksaa ja että on kiva, että meillä on kivijalkaliikkeitä. Ymmärrän, ettei niitä ole soveliasta käyttää sovituskoppeina ja sitten tilata samaa tuotetta ulkomailta. Olen kirjoittanut tästä ennenkin. En haluaisi nähdä hevostarvikeliikkeitä saattohoidossa. En vain enää haluaisi ostaa kallista, syyllistämällä myytyä tavaraa, jonka ostan velvollisuudesta.

Olenhan asiakas, ja totta puhuen minäkin kaipaisin ymmärrystä. Kaipaan ymmärrystä sille, että tarvitsen asiaa nyt. Kaipaan ymmärrystä sille, että rahani on minulle arvokasta. Kaipaan ymmärrystä sille, että mielestäni palvelevan hevostarvikeliikkeen tehtävä on palvella asiakasta asiakkaan tarpeessa, ei myyjän.

En ole myynnin ammattilainen, mutta hevostavaran ostamisessa olen erittäin kokenut amatööri. Nautin tavaran paljoudesta ja valinnan mahdollisuuksista; siitä että tuotteita on tarjolla enemmän kuin yksi kappale tai kaksi kokoa. Ymmärränhän senkin, että kuka myy eniten, voi aina myydä edullisimmin. Se, joka ottaa riskin pitää suurinta varastoa liikkeessään, saa asiakkaat tulemaan, koska he tietävät, ettei heille myydä eioota. Olen valmis maksamaan vähän enemmän juuri siitä, että voin hypistellä, valita ja saan tuotteen heti mukaani. Erikoisliike ei mitenkään pysty kilpailemaan ulkomaisten edullisten nettikauppojen kanssa hinnoissa ja siksi sen täytyy kilpailla sillä, että tuotteen saa heti.

Jos liike myy eioota, sanoo voivansa tilata tuotteen, odottelussa menee useampi viikko, asiakkaan täytyy ajaa liikeeseen uudelleen ja maksaa tästä vielä ekstraa, on selvää, että asiakkaat katoavat ulkolaisiin nettikauppohin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Aihetta sivuten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...