tiistai 6. lokakuuta 2015

Kommentti: Ratsastusurheilu tarvitsee monenlaisia sponsoreita

Ratsastus on naisten laji. Sukupuolijakauma on 95% naisten hyväksi. Huippuratsastajissa taas on ehkä enemmän miehiä kuin naisia. Miehet kuulemma rakastavat kilpailua ja etenemistä, eivätkä tyydy "vain" harrastamaan. Huippukokokitkin ovat miehiä, vaikka valtaosassa perheitä arkiruoan kokkaa nainen.

Ehkä siksi Suomen suurimmissa ratsastustapahtumissa myydään kalliita autoja, kelloja, timantteja, sähköä, sijoitusneuvoja sekä hevostavaroita, jotka ovat kalliimpia kuin tapahtuman ulkopuolella. Jos naisissa oleva ostovoima haluttaisiin kunnolla hyödyntää, ratsastuskilpailuiden sponsoreina nähtäisiin enemmän muotitaloja ja kosmetiikkafirmoja. Entä missä ovat silmäklinikat ja optikkoliikkeet? Missä laadukkaat laukut ja kengät? Lumene? Loreal? Marimekko? Liikunta- ja hyvinvointipalveluja tarjoavat yritykset? Kameravalmistajat? Ruotsissa H&M näkyy ratsastusurheilussa ja on jopa luonut oman ratsastusvaatemalliston.

Tyypillinen ratsastuksen harrastaja on 30-50 -vuotias työssäkäyvä nainen eli se täti, jolle tosiammattilaiset nauravat. Hänellä kuitenkin on päivätyö ja ihan omat rahat. Hän kuluttaa myös muualle kuin hevosiin, vaikka yrittää väittää muuta. Hän kuluttaa ja ostaa sekä itselleen että perheelleen. Tämän kohderyhmän luulisi kiinnostavan mainostajaa, sillä he tekevät suurimman osan perheensä ostopäätöksistä. He lähtevät nuorempiaan harvemmin viihteelle, mutta kun he lähtevät, he eivät pihistele. Sitten he riitelevät toisten nelikymppisten kanssa kassalla siitä, kuka saa maksaa tämän kierroksen. "Minä maksan!" "Ei kun minä maksan!" "Höpöhöpö, minä maksan nyt, mene sinä vain istumaan!" Tiedän, olen ollut ravintoloissa töissä nuorena...

Tämä on ensimmäinen vuosi, kun HIHS ottaa naiset huomioon järjestämällä Ladies Night -tapahtuman. Älkää suhtautuko asiaan vähätellen ja naureskellen ja väittäkö itsepintaisesti, että olette tulossa katsomaan pelkkää ratsastusta. Että mitä tekemistä meikeillä, kirjoilla ja shampanjalla muka on ratsastuksen kanssa.

Tämä laji tarvitsee sitä, että muutkin kuin äijäfirmat hoksaavat meissä naisissa piilevän todellisen ostovoiman. Mitä enemmän sponsoreita laji saa, sitä edullisemmaksi ja näkyvämmäksi ratsastus lajina muuttuu. Eiköhän meille kaikille kelpaisi edullisemmat tapahtumaliput ja ale-tuotteet, joita hevostapahtumissa ei ole näkynyt vuosikausiin.

http://www.helsinkihorseshow.fi/ladies-night.php

EDIT! Klo 18:10: Keskustelu käy erittäin vilkkaana Facebookissa - niin kuin tavallista. Klikkaa sinne tästä.

2 kommenttia:

  1. Kylla, samaa mieltä. Tädit rahoittavat sen tallinpitäjän kisamatkat, ja paljon muutakin.

    Mutta argh, verenpaine nousee kun naen tuon vaaleanpunaisen Ladies Night -mainoksen! Rimanalitus HIHS:ltä, aliarvioivaa ja seksististä markkinointia. Naiset on muutakin kuin pinkkiä hattaraa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olisin itsekin valinnut jonkun toisen värin, mutta ymmärrän sen, että joku muu ei. Onneksi minua ei päästetä valitsemaan värejä. olisi kivaa mustaa ja harmaata vaan kaikkialla, niin kuin Anssi Kelalla. :D

      Poista

Aihetta sivuten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...