Selkokielellä
Lapsille ja miehille pitää puhua päälauseita, sanoi eräs luokanopettaja. Lisään siihen, että myös sille, joka hevosen selässä istuu ja yrittää oppia uutta.
Eläkeiässä oleva matematiikanopettaja pohti, että hänen vahvuutensa opettajana on ollut se, ettei matematiikka ollut hänelle itselleen luvattoman helppoa. Huipputason osaaja ei välttämättä ole paras mahdollinen opettaja, jos hän ei pysty selittämään opittavaa asiaa niin, että oppilaat ymmärtävät sen tai jos hän turhautuu siihen, ettei häntä ymmärretä. Olen vakuuttunut, että opettaminen vaatii samassa määrin kärsivällisyyttä kuin oppiminen.
Kertaus on opintojen äiti, ja vasta tuhat toistoa tekee mestarin. Mutta minkäs teet, jos sata kertaa sanottu asia ei edelleenkään avaudu? Muun muassa Kyra on sanonut, että tekemällä asiat samalla tavoin aina uudelleen ja uudelleen, saa aina saman lopputuloksen. Se pätee niin oppilaisiin kuin opettajiinkin. Opettajan on syytä olla monisanainen vain sillä tavoin, että hän osaa etsiä mahdollisimman monia erilaisia tapoja opettaa samaa asiaa.
Filosofian tunnilla pohditaan usein sitä, kuuluuko puun kaatumisesta metsässä ääni, jos kukaan ei ole sitä kuulemassa. Yliopistoluennoilla tulevat opettajat saattavat joutua pohtimaan, onko asiaa opetettu, jos kukaan ei ole sitä oppinut. Tilanne on kuitenkin vain harvoin sellainen, että oppilasryhmästä kukaan ei olisi ymmärtänyt opetuksesta sanaakaan.
Koulussa opettajan kuuluisi opetuksessa pystyä ottamaan huomioon se, että oppilaat ovat erilaisia. Sitä he ovat ratsastuskoulussakin. Siellä opettamisen tekee kuitenkin erilaiseksi se, että lähes poikkeuksetta kaikilla on motivaatiota oppimiseen eivätkä he istu satulassa kenenkään pakottamana. Joskus yritystä voi kuitenkin olla niin paljon, että tehdään liikaa eikä oppimista tapahdu.
Toiset väittävät, ettei ratsastuskoulussa voi oppia, sillä ryhmässä ratsastettaessa ei voi saada yksilöllistä opetusta. Olen eri mieltä. Hyvä opettaja osaa antaa kullekin ratsastajalle ne ohjeet, joita nämä tarvitsevat.
Kuten entinen ratsastuksenopettajani sanoi ”vähemmän puhetta, enemmän ratsastusta.”
Sen jälkeen pidetään mielessä lapset, miehet sekä naiset, etenkin jo he ovat hevosen selässä.
Puhutaan päälauseita.
Eläkeiässä oleva matematiikanopettaja pohti, että hänen vahvuutensa opettajana on ollut se, ettei matematiikka ollut hänelle itselleen luvattoman helppoa. Huipputason osaaja ei välttämättä ole paras mahdollinen opettaja, jos hän ei pysty selittämään opittavaa asiaa niin, että oppilaat ymmärtävät sen tai jos hän turhautuu siihen, ettei häntä ymmärretä. Olen vakuuttunut, että opettaminen vaatii samassa määrin kärsivällisyyttä kuin oppiminen.
Kertaus on opintojen äiti, ja vasta tuhat toistoa tekee mestarin. Mutta minkäs teet, jos sata kertaa sanottu asia ei edelleenkään avaudu? Muun muassa Kyra on sanonut, että tekemällä asiat samalla tavoin aina uudelleen ja uudelleen, saa aina saman lopputuloksen. Se pätee niin oppilaisiin kuin opettajiinkin. Opettajan on syytä olla monisanainen vain sillä tavoin, että hän osaa etsiä mahdollisimman monia erilaisia tapoja opettaa samaa asiaa.
Filosofian tunnilla pohditaan usein sitä, kuuluuko puun kaatumisesta metsässä ääni, jos kukaan ei ole sitä kuulemassa. Yliopistoluennoilla tulevat opettajat saattavat joutua pohtimaan, onko asiaa opetettu, jos kukaan ei ole sitä oppinut. Tilanne on kuitenkin vain harvoin sellainen, että oppilasryhmästä kukaan ei olisi ymmärtänyt opetuksesta sanaakaan.
Koulussa opettajan kuuluisi opetuksessa pystyä ottamaan huomioon se, että oppilaat ovat erilaisia. Sitä he ovat ratsastuskoulussakin. Siellä opettamisen tekee kuitenkin erilaiseksi se, että lähes poikkeuksetta kaikilla on motivaatiota oppimiseen eivätkä he istu satulassa kenenkään pakottamana. Joskus yritystä voi kuitenkin olla niin paljon, että tehdään liikaa eikä oppimista tapahdu.
Alavuden ratsastuskoulussa tuntiratsastaja voi hypätä näin. |
Kuten entinen ratsastuksenopettajani sanoi ”vähemmän puhetta, enemmän ratsastusta.”
Sen jälkeen pidetään mielessä lapset, miehet sekä naiset, etenkin jo he ovat hevosen selässä.
Puhutaan päälauseita.
Kommentit
Lähetä kommentti